vendredi 3 juillet 2009

Vénus l'étoile

for months now, the morning star has greeted me before dawn, large as a street lamp in the southern sky. i've learned that the planet venus rotates around the sun faster than the earth and that, since february, she has been overtaking us in rotation and has now surpassed us. she is low in the sky just before sunrise and still as bright as a bulb. today i remembered one of my very early french poems, "Vénus, l'étoile", written 5 may 1988, and decided to break my rules again regarding the posting of old poems in honor of her most beautiful recent gifts.


Vénus l'étoile,
Ton éclairage choque la nuit
Perce le cœur de sa pésanteur
Prend toute présence dans l'oeil

Je souffre comme un soldat en marche
Mais ta langue fait froide
Ton langage liquide mercure
Je brûle sous ton regard

Comme tu sais tout,
L'étoile de mon amour, de mon cœur!
Je te suis dans cet air
Pas innocente aux forces aveugles

Et le noir reste le noir
Et le soir n'en est pas moins soir
Moi enveloppée de patience
A cause de toi, île de raison

Compagne, dure camarade
Presque lune, presque diamant
Mon fol bel été en retard
Sœur silence, mère à moi

Aucun commentaire: